Välkommen till Pouls musik
Här bjuder jag på egen musik från kursen 2002-2003 :-)
Växjö universitet har en distanskurs
i Arrangering på pedagogiska institutionen. Jag och ett tjugotal andra
lär oss lite av arr-konsten av Hans Parment läsåret 2002-2003.
Jag tänkte ge några smakprov från mina mer eller mindre lyssningsbara
övningar som vi ska lämna in under kursen.
Arrangemang (nyaste först)
- Här ett fyrstämmigt arrangemang för blåsare (och litet
slagverk) på Beatles-inspiration,
A Lively Yesterday. Jag ville skriva lite livligare stämmor. Hör
här: midi - mp3
(2.4 MB).
Ett litet försök med Lady Madonna kommer här: midi - mp3
.
- Ett försök med visan Vilse, kallad Mera Vilse. Jag tänkte
att insatserna skulle komma omlott och stämmorna ligga lite tätt
och strävt (man är dock vilse...): midi - mp3
.
- Några småstycken: Nocturne - midi
- och en rundgångkanon med flöjter - midi
.
- Nu har vi kommit till lite mer om ackord i stämföring, här
Stilla Natt som midi - mp3
(2.9 MB), och ett kort arrangemang på Visa i midsommartid i fyra
stämmor som midi - mp3
(1 MB).
- Här tillämpas en del variationsidéer i ett arr av Olle
Adolphssons låt "Trubbel" som midi
- mp3 (2.3 MB).
- Ett "häftigt" (tja vad ska man säga? smörpop?)
övningsarrangemang på en ganska lugn låt, "Summer
Nights" av Hjortek-Johansson, från sidan 231 i deras utmärkta
"ARR-boken", midi - mp3
(2.9 MB).
- En lite skräpig blues, kallad Mada-Blues: Spela den som midi - mp3 (1.1 MB).
Övningar
- Några enkla stämarrangemang: Liksom en herdinna (midi),
en "smäktande" ledtonsövning (mp3).
- Några enkla blockackordarrangemang: Close Position (mp3)
och så kallad "Drop second" (mp3).
Mer egen musik från kursen 1997
I Växjö har Kulturskolan börjat med kurser i komposition. Jag och sju andra
provade oss fram i en studiecirkel hösten 1997 och avslutade med en live-koncert
7 december 1997. Musiker från Musica Vitae framförde styckena. Alla
skrev för samma besättning, violin, flöjt och cello.
Lyssna på min Liten svit 0.1 jorden runt
i 3 små satser:
- Taksim (avslappnande inledning med skön skala)
- Taxin (mellanspel)
- Transform (utveckling av två små teman)
Vad gör man med ett kort tema och en rytm som dyker upp under en promenad?
-Tar tillvara dem. Här är de, transformerade och inflätade
på olika sätt. Men hur ska man klä temat? I vilken färg? Varför
griper det oss mer med blå toner eller arabisk flöjt eller en mollvisa än "daggstänkta berg fallera" i dur?
Lite om varje sats:
- Taksim i inledningen sätter stämningen.
Taksim är en improvisation som visar upp tonskalan i arabisk musik.
- Taxin. Mellanspelet är en liten skojare.
Taxin är nog något helt annat...
- Transform. Det är i Transform det händer.
- Det första temat använder tonförrådet från Taksim. Det trivs.
- Det andra temat stör mest (otacksamt att vara violinist), nästlar sig in
lite varstans, tar över ibland men blir till sist en harmonisk vän.
Taksims inledning får brottas, och sen forsonas
och sammansmälta, med ett "olikt" tema (yin och yang?).
Om du får höra denna svit någon mer gång kommer du nog att
hitta det där andra "stör-temat" lite här och
där i sviten.
Bon appétit.
Tillbaka till familjens
sida