Tarfala och Kebnekaise 2002 (del 2)

Fortsättning: sommarresa till Lappand 2002 - Åter hemsidan - Del 1

Denna del visar fortsatt färd i midnattssoltid, efter Tarfalaturen, till Kebnekaise och sydtoppen.

Detta var tyvärr sommaren då en dödsolycka inträffade under guidad vandring till Kebnekaise, något vi fick höra om då vi var på väg dit. Det fanns inga guidade turer då vi var i trakten, så vi fick - med försiktighet - ta en egen vandring den längre och säkrare Västra Vägen till sydtoppen - och som blev till nattvandring på återfärden. Som sagt, vi tog det lugnt. Man minns att stigningen upp är 1600 meter sammanlagt; men går ner 200-300 meter till Kaffedalen (!) mot slutet av uppvandringen.

En bra karta är "Högfjällskartan KEBNEKAISE", 1:20.000, Per Holmlund och Valter Schytt (legendarisk glaciärforskare med anknytning till Tarfala), ISBN 91-588-4264-0. Finns vanligen även på Kebnekaise fjällstation. Den täcker Kebnekaise och Tarfala.

Vägen upp från tältet bortom Kebnekaise fjällstation (ca 700 m ö h) gick upp i Kitteldalen med måttlig stigning, men nästan vadning över smältvattnet från Björlings glaciär. Sen efter Kittelsjön (1198 m) vänster upp Västra Leden över snöfält upp till sadelpunkten (1400 m) mellan Toulpagorni och Vierramvare...

...där man kunde titta ner västerut motden branta (!) Singitjåkka med Siellavagge nedanför. Inger är klok, laddar med fjällgodis. Björlings glaciär i bakgrunden. Det var dess "smältvattensrännil", som gjorde att vi fick ta en viss omväg på vägen upp...

Sen fortsätter man upp brant i stenskravel mot Vierramvare. Utsikten blir bara bättre och bättre...

och när man kommit upp på Vierramvare (1711 m), går man ner igen (!) till Kaffedalen (1525 m). När vi hade fikat och hämtat krafter, kisade vi upp för Kebnemaises sydsluttning, och skymtade en liten liten prick på sluttningen högt uppe, Nya Toppstugan på 1870 m. Efter att noggrant följt de små nästan osynliga ledmarkeringarna kom vi till toppstugan sent på eftermiddagen.
"Nya" Toppstugan vid Kebnekaise var en stor besvikelse, massor med skräp, ruttet och unken lukt (2002) här ute i naturen. STF: samla in pengar till ny stuga, ta bort den gamla och bygg en ny. Den lilla gamla toppstugan är betydligt trivsammare så länge.

Efter mat och vila var det så dags att gå mot toppen, ca 240 höjdmeter, det tar ca en halvtimme. Så syns den då, toppen som är en 50 hög glaciär.

....
Sista biten upp i snön, och - toppen är nådd (2114 m).

Glada toppbestigare.

Nån som vill klättra vidare mot Nordtoppen?

Och så utsikten !!!

Fler toppbesökare på väg upp när vi lämnar. Molnigare - snabba skiften!

Återfärden går förbi Gamla Toppstugan, liten och trevlig, och midnattssolen skyms tillfälligt av en fjälltopp.

Och det är bara så grant! Häftiga vyer även på återvägen, men hjälp, är detta Singitjåkka med Ladtjovagge och Skárttoaivi bakom?

Nu är det sent på kvällen då vi kommit ner i och förbi KaffeDALEN igen...
och upp genom stenskravlet på Vierramvare igen. Men vilken kväll/natt och vilken utsikt...

På sennatten kom vi trötta och lyckliga tillbaka till tältet igen. Gissa om det var skönt...

Nästa dag gick vi tillbaka till Nikkaloukta igen, redan på förmiddagen, och blickade tillbaka på karaktäristiska Toulpagorni med "kratern" och det häftiga Kebnekaise då och då...

Vi kanske "tjänade" en del tid att åka med Sarris båt över Ladtjojaure, men det var skönt att vila, och vi lade tiden på deras renburgare i stället vid framkomsten - gott!

Så var vi efter härliga nio dagar tillbaka i "civilisationen" igen, här Nikkaluokta kapell och Kiruna kommunhus (med klockspel), som förresten hade en fin utställning med hantverk m m i stora centralhallen.

Förra delen - Tarfala: klicka här

Dags att drömma om nästa sommar!

Skicka ett mail så jag får din epost-adress